دسته‌بندی نشده

انواع فرکانس های مغزی

انواع فرکانس های مغزی

مغز ما دارای تعداد بسیار زیادی سلول عصبی به نام نورون است و هر نورون به هزاران نورون دیگر متصل می شود. وظیفه ارتباط مغز با سایر قسمتهای بدن توسط این سلولها و پیامهای عصبی آنها صورت می گیرد. ارتباط بین آنها از طریق جریان های الکتریکی کوچکی اتفاق می افتد که در امتداد نورون ها و در شبکه های عظیم مدارهای مغزی حرکت می کنند. ماهیت این پیامهای عصبی به صورت جریان الکتریکی و دربین دو سلول به صورت نوروترانسمیتر می باشد. فعالیت الکتریکی نورونها باعث شکل گیری امواج مغزی میشوند که در حالات گوناگون دارای فرکانسهای مختلف با کارآیی متفاوت می باشند.

نورون های مغزی

حتما می دانید که نورون های مغزی دائم در حالت فعالیت هستند و فعالیت نورون باعث شکل گیری امواج مغزی می شود. امواج با چاکراها در ارتباط هستند. باید بدانید که ما امواج باز یا بسته ، ضعیف یا قوی نداریم؛ همه امواج در حال چرخش در بدن و یا جهان هستی هستند و با فرکانس همسو می شوند.

امواج نیز همانند چاکراها به خوی رفتاری شما بستگی دارند؛ مثلا افرادی که پرخاشگر یا حسودند آلفای ضعیفی دارند. جالب است بدانید که هاله ها نیز با امواج و فرکانس سرکار دارند .

فرکانس مغزی گاما:

فرکانس: ۳۲ – ۱۰۰ هرتز

حالت: افزایش درک ، یادگیری ، وظایف حل مسئله

گاما بیشترین موج را دارد افرادی که عمیقا در حال کار کردن هستند و فعالیت زیادی در طول روز دارند در حالت گاما قرار دارند. در این موج از نیم کره چپ مغز استفاده میشود که باعث میشود چند کار را همزمان انجام بدهید. حل مسائل سخت و پیچیده برای همین موج هست. همچنین در حالت یادگیری موضوعات جدید ما در همین موج قرار داریم؛ درک همزمان چند کار عشق، پرهیزگاری، افسردگی، استرس و اضطراب به این موج مربوط است و بیشترین فرکانس مغزی را دارد.

فرکانس مغزی بتا:

فرکانس: ۱۳ – ۳۲ هرتز

حالت: هشدار ، هوشیاری هشدار طبیعی ، تفکر فعال.

امواج گاما و بتا در ارتباط با جهان هستی کمترین فرکانس را دارند. موج بتا در نیم کره سمت چپ مغزی قرار دارد و مغز در حالت بیداری و هوشیاری کمتری قرار دارد . در این موج شما عاشق بیرون خود هستید نه درون خود. مسائل پیچیده فکری در حالت بیداری و هشیاری مغزی روی این موج است؛ تجربه ، تحلیل ، استدلال ، حسابگری ، یادگیری هر چیزی مثل زبان ، فن ، حرفه ، بحث و گفتگو ، انتقاد ، حواس پرتی ، منطقی بودن ، بی قراری ، آشفتگی ذهنی ، تفکرات سطح پائین ، محتاج دوست داشتن ، آرزوهای پیش پا افتاده ، پول پرستی ، شهوت پرستی ، کوته فکری ، فکرهای کوچک و بی ارزش ، قضاوت بیش از حد دیگران ، نا امیدی بالا ، فرو رفتن بیش از حد در فکر و کنجکاوی بالا در این موج قرار دارند.

فرکانس مغزی آلفا:

فرکانس: ۸ – ۱۳ هرتز

حالت: آرامش جسمی و روحی.

لذت بخش ترین موج مغزی که بیشتر مواقع در حالت استراحت قرار دارد، در صورت آرامش بالا شما در این موج قرارمی گیرید. این موج در نیم کره سمت راست مغز قرار دارد. تصمیم گیری بالا، کارهای روزمره ، کاهش اضطراب ، آرامش مغزی ، تقویت سیستم ایمنی ، یکپارچکی ذهن و بدن ، درون اندیشی ، ایجاد حس سرخوشی ، آگاهی درونی ، احساسات ، خلاقیت ، هنر ، مشورت، همدردی ، کاهش استرس و افزایش یادگیری در موج آلفا رخ می دهد؛ این موج مسئول شهود و روشن بینی است. در این موج دنیای بیرون وجود ندارد. موج آلفا در حالت ارتعاش قرار دارید. در این موج زمان و مکان وجود ندارد. در این موج روحتان کمی از جسمتان جدا شده و هاله بدن خود چاکرا و انرژی را می بینید و اگر کسی کنارتان باشد هاله ها و چاکراهای او را هم میبینید . همچنین صداهایی که کسی نمیشنود نیز شما میشنوید و دسترسی به ضمیر ناخوداگاه مغزی در این موج قرار دارد. این موج با نیم کره راست مغز در ارتباطه که همان شهود کیهانی است. موج آلفا بالاترین حالت تلقین قرار دارد که معمولا پنچ دقیقه قبل خواب و پنچ دقیقه بعد خواب شما در این موج قرار دارید.

همیشه چند دقیقه قبل خواب افکار خود را مثبت کنید و تصمیم گیری کارهای فردا را بگیرید. این موج خودآگاه را به ناخوداگاه وصل میکند. در این موج مغز شما بسیار در آرامش قرار دارد هر چه مغز آرامتر باشد شما راحتر وارد دلتا قرار میگیرید. اشخاصی که احساساتی عمیق ، هنر دوست و خلاق هستند و دیگران بهشون احترام میگذارند هدف بزرگی دارند و خیلی زودتر از بقیه وارد حالت آلفا میشوند.

فرکانس مغزی دلتا:

فرکانس: ۰.۵ – ۴ هرتز

حالت: خواب و رویا.

در این موج شما در کورتکس مغزی قرار دارید. در این حالت شما می توانید تله پاتی کنید. قطع کامل عالم مادی و رویا بینی شفاف مربوط به این موج است. اگر بیخواب هستید یعنی هنوز وارد تتا نشدید و همچنان درحالت آلفا هستید . در این موج مغز در حالت دانش وسیع است.

فرکانس مغزی تتا:

فرکانس: ۴ – ۸ هرتز

حالت: خلاقیت ، بینش ، رویاها ، کاهش هوشیاری

خیالبافی ، تفکرات عمیق ، خواب بدون رویا ، آرامش بینهایت ، تقویت حافظه ، نشاط بالا ، دوری از استرس ، تجربه خروج از جسم ، تفکرات بسیار بالا ، تصمیم گیری بالا ، کاهش اضطراب ، بهبود عملکرد بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن در این موج قرار دارند. کسانی که به کما می روند در این موج قرار دارند که بالاترین ابعاد جهان هستی است. این موج تجارب مرگ هست. این موج کندترین فرکانس مغزیست که باعث آرامش مغزی میشود و فعالیت مغز را به نزدیک صفر می رساند. در این موج شما به ناخوداگاه متصل هستید. در طول روز انسان در حالت بتا گاما قرار دارد . در حالت خواب و بیداری ما در حالت آلفا قرار داریم . هر چه اطلاعات وارد مغز می شود ما در حالت بتا قرار داریم و بتا هرچه را بخواهد به نیم کره سمت راست انتقال میدهد و وارد تتا میشود.

انواع فرکانس های مغزی

ارتباط امواج مغزی و ناخودآگاه

حال ببینیم هر کدام از فرکانسهای مغزی کجا هستند و به چه حالتی از ذهن مرتبطند.

حالت بتا، همان هوشیاری کامل است. در این لحظه هم شما تو بتا هستید و هم من! حواسمون جمعه و کاملا در حالت هوشیاری هستیم.
اگر ریلکس باشیم، امواج مغزی پایین می آیند و ما وارد ناخودآگاه میشویم و وارد سطح آلفامی شویم. اینجا دروازه ی ورود به بقیه قسمتاس و جایی هست که پر از ایده و خلاقیت و تغییره!
اگه مدت زیادی در آلفا بمانیم، فرکانس مغزی پایینتر میاد و هدایت میشیم به تتا! تتا جایی هست که کل خاطرات ما از بچگی تا الان اونجا هستند و هیچکدوم نابود نشدند.
و اگه بتونیم (که خیلی سخته و سالها تمرین منظم میخواد) وارد حالت دلتا شویم، بدن ترمیم و درمان را شروع می کند. در حالت دلتای عمیق ما آگاهیمونو کامل از دست میدیم. هیچ فکری وجود ندارد. این حالت رو هر شب تو خواب عمیق تجربه میکنیم! برا همینه که خواب عمیق حال ما را بهتر میکند.
بنابراین برای ورود به ناخودآگاه و ایجاد تغییر، نیاز داریم که وارد آلفا شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *