زکریا سیچین Zecharia Sitchin

زکریا ستچین (Zecharia Sitchin)؛ محقق و نویسنده آمریکایی-آذربایجانی است که پدیدآور کتاب ریشه‌های انسان درباره فضانوردان باستان می‌باشد. زکریا ستچین ایجاد فرهنگ باستانی سومری را به آنوناکی نسبت داد. ستچین اعتقاد دارد که یک فعالیت باستانی از سوی هوشمندان برون‌زمینی تأیید کننده وجود تمدن‌های متعدد در طول تاریخ سیاره زمین می‌باشد.

زکریا ستچین (Zecharia Sitchin) کیست؟

سیچین در یک خانواده یهودی در باکو، پایتخت آذربایجان شوروی آن زمان متولد شد و در فلسطین اجباری (که در سال 1948 به دولت مدرن اسرائیل تبدیل شد) بزرگ شد. او مدرک اقتصاد را از دانشگاه لندن دریافت کرد و قبل از نقل مکان به نیویورک در سال 1952 در اسرائیل ویراستار و روزنامه نگار بود.

اولین کتاب زکریا ستچین (Zecharia Sitchin)

زکریا سیچین خط میخی را زمانی که به عنوان مدیر اجرایی در یک شرکت حمل و نقل مشغول به کار بود، به صورت خودآموز یاد گرفت. وی نیز مانند “امانوئل ولیکوفسکی” و “اریش فون دونکین” که نویسندگان قبل از او بودند؛ از نظریاتی درباره نقش پررنگ وقایع فرازمینی در تاریخ باستان بشر پشتیبانی می کرد. اولین کتاب زکریا سیچین “سیاره دوازدهم” نام دارد که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد.
در این کتاب سیچین با تفسیر از شمایل نگاری و نمادشناسی بین‌النهرین از یک سیاره کشف نشده صحبت کرد. او می گوید که این سیاره بعد از نپتون قرار دارد و یک مدار بیضوی را دنبال می کند. او معتقد بود که این سیاره تقریبا هر ۳۶۰۰ سال یک بار به منظومه شمسی می رسد. سیچین نام این سیاره را “نیبیرو” (Nibiru) گذاشت. (هرچند مشتری سیاره مرتبط با خدای مردوک در کیهان‌ شناسی بابل بود). سیچین پس از آن هفت کتاب دیگر در عناون بخشی از مجموعه تواریخ زمین نوشت. به همراه آنها شش کتاب دیگر نیز منتشر کرد. کتاب های سیچین به بیش از ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده و میلیون ها نسخه از آنها در سراسر جهان فروخته شده است.

به گفته سیچین، نیبیرو (که در افسانه‌ های اصلی نام او با MARDUK جایگزین شده بود؛ توسط حاکمی از بابل به همین نام در تلاش برای ایجاد همکاری برای خود و ایجاد سردرگمی در بین خوانندگان) به طرز فاجعه باری با تیامات (الهه در افسانه خلقت بابلی Enûma Eliš) برخورد کرد. از نظر سیچین، تیامات سیاره دیگری است که زمانی بین مریخ و مشتری واقع شده‌ است.
ایده‌های سیچین توسط دانشمندان رد شده و آن‌ها را به دید شبه علم و شبه تاریخ می‌نگرند. آثار او از جهت متدلوژی و ترجمه نادرست – البته به تعبیر منتقدان – از متون باستانی بعلاوه ادعاهای نادرست نجومی و علمی مورد انتقاد قرارگرفته. اما جالب اینجاست که با این همه ادعاهای او پاسخ‌های شگفت انگیزی را درباره برخی داستان‌ها و معماهای مذهبی و ماجراهای کتاب مقدسی فراهم آورده همچون داستان خلقت انسان و در جستجوی جاودانگی بودن او و ماجرای طوفان و داستان‌های پیامبران و نابودی سودوم و گمورا و… این همه و بازخوانی او از متون سومری بر جذابیت آثارش افزوده و باورهای مذهبی و روایت سه دین بزرگ سامی – یهودیت ، مسیحیت و اسلام – را با چالش‌های سختی رویارو نموده.

نمایش 1–12 از 22 نتیجه