کتاب pdf اندیشه اسلامی ۲ جلد دوم ایت الله جعفر سبحانی و محمد محمدرضایی
+ دانلود جزوه کتاب اندیشه اسلامی ۲ بصورت خلاصه
معرفی کتاب اندیشه اسلامی 2 (ویراست دوم)کتاب اندیشه اسلامی ۲ (ویراست دوم)
نوشته جعفر سبحانی تبریزی و محمد محمدرضایی است.ارزیابی، بازنگری و اصلاحِ هرکدام از اجزاء نظام آموزشی زمینه لازم را برای بهبود و حرکت تکاملی آن نظام فراهم میآورد. متن درسی نیز که یکی از اجزاء مهم هر نظام آموزشی است مشمول همین قانون کلی است. به همین دلیل کتاب اندیشه اسلامی ۲ (ویراست دوم) با ویرایش جدید برای دانشجویان منتشر شده است.
خواندن کتاب اندیشه اسلامی ۲ (ویراست دوم) را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم
این کتاب را به تمام دانشجویان پیشنهاد میکنیم.بخشی از کتاب اندیشه اسلامی ۲ (ویراست دوم)پیشینه دین در تاریخبا توجه به نیاز انسان به دین و ضرورت الهی بودن آن، همانگونه که در مباحث بعد خواهد آمد، میتوان گفت که تاریخ دین حق
– که همان دین اسلام میباشد
– همزمان با پیدایش انسان بوده است.
هنگامیکه تنها حضرت آدم و حوا میزیستند، حضرت آدم پیامبر الهی بود و پیامهای الهی بر وی نازل میشد. البته دین ایشان بسیار ساده و مشتمل بر کلیاتی چند بوده است؛ ازجمله یکتاپرستی، باور به معاد و زندگی ابدی، اعتقاد به بعثت پیامبران از سوی خدا برای هدایت بشر و تعدادی از قواعد اخلاقی و احکام عملی.فطری بودن دیندین امری فطری است؛ بدین معنا که دین مجموعه اعتقادات و اعمالی است که فطرت و ساختار وجودی آدمی آن را اقتضا میکند و در پرورش استعدادهای آدمی مؤثر است. بیشک توحید، نبوت و معاد به عنوان عناصر اصلی دین، اقتضای وجود آدمی است.معرفت و گرایش به خدا در نهاد آدمی سرشته شده و از آن جداییناپذیر است.
میل به جاودانه زیستن و میل به راحتی مطلق که در عالم آخرت میسر است، نیز میلی فطری میباشد. این در حالی است که کلیات تعالیم و دستورهای دینی ازجمله عبادات و پرستش خداوند و یا فرمانهایی برای تنظیم روابط اجتماعی، مطابق با فطرت و ساختار وجود آدمی است و ازاینروست که هرکس از فطرت خود فاصله نگرفته، با کمال میل به آن گردن مینهد. بنابراین فطری بودن دین، یعنی مطابق بودن محتوای دین با ساختار وجودی انسان.مراتب دینشریعتها و مذاهب، در طول تاریخ، دارای حقیقت واحدی هستند که همان اسلام (تسلیم بودن در برابر خدا) است. اختلاف آنها نیز برحسب درجات کمال است که در استعدادهای امتهای گذشته و آینده ریشه دارد. به تعبیری شرایع مختلف مانند سالهای مختلف یک دوره تحصیلی و یا مانند مراحل درمان یک بیماری است. همه مراحل درمانی که پزشک تجویز میکند، دارای هدف مشترک و واحدی است. بیگمان شرایط و زمان و طبیعت بیمار، چنین مراحلی را اقتضا کرده است.
ازاینروست که قرآن میفرماید:لِکلٍّ جَعَلْنَا مِنْکمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجا.برای هریک از شما [امّتها] شریعت و راه روشنی قرار دادهایم.همه این شریعتها و روشها، راههایی برای رسیدن به اصول و اهداف کلی هستند که فراخور استعدادهای امتها و مقام انبیا شکل گرفته است. این راهها مکمل هماند، نه ناسازگار باهم. نخستین راه و روش صحیح را حضرت آدم به فرزندان خود آموخت. خداوند نیز بهوسیله نوحاولین شریعت را برای هدایت انسانها نازل فرمود. آخرین و کاملترین شریعتها نیز شریعت پیامبر گرامی اسلام است.
…
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.